Özel Eğitimde Din Eğitimi

İnsan diğer varlıklardan farklı olarak her şeyi dünyada öğrenir. Doğduğun- da hayata, yaşamaya ve çevresine dair bir bilgisi yoktur. Tüm yapıp-etmelerini gelişim ve öğrenme özelliklerine göre yavaş yavaş öğrenir. Ancak bu durum dünyaya gelen her birey için aynı ve eşit şartlarda olmayabilir. Yani dezavantajlı ve özel eğitime gereksinimi olan bireyler olarak adlandırdığımız farklı engel gruplarının mensupları eğitim, öğrenme ve gelişim özellikleri açısından bazı güçlükler yaşamaktadırlar. Söz konusu güçlükler hayatın her alanında kendini farklı şekillerde göstermektedir. İşte bu çalışmada dezavantajlı olarak kabul edilen engelli bireylerin ve özel eğitime gereksinim duyan diğer bireylerin din eğitim-öğretimiyle ilgili ihtiyaçları ve karşılaştıkları sorunlar ele alınmaya çalışılmıştır.

Özel eğitime gereksinim duyan bireyler genel eğitimde olduğu gibi din eğitim ve öğretiminde de pek çok güçlüklerle karşılaşmaktadırlar. Engellilik tür ve özellikleri ile özel eğitim almadaki farklılıklar, her bir bireyi ayrı ve özel kılmaktadır. Her birini ayrı bölümde ele alacağımız zihinsel, gör- me, ortopedik, işitme, kaynaştırma eğitimi kapsamına girenler engelliler ve üstün zekâlılar, özel eğitimin ayrı bir alanını oluşturmaktadır. Dolayısıyla farklı özellikleri olan bu özel eğitim gereksinimli bireylerin beklentileri, ihtiyaçları, sorunları ve her türlü eğitim-öğretim durumları da birbirinden farklılık arz etmektedir. Her birisi özel eğitim kapsamı içerisinde değerlendirilen, benzer gibi görünen ancak bireysel özellikleri, eğitim-öğretim yöntemleri, beklentileri ve her durumları birbirinden farklı olan söz konusu alanlar, konunun uzmanları tarafından ele alınmıştır.

Ülkemizde özel eğitim alanında son yıllarda önemli adımlar atılmış, olum- lu birçok gelişme yaşanmıştır. Buna bağlı olarak da ilgili alanda sorunlar tespit edilmiş olup bu alanlara yönelik çözüm önerileri geliştirilmeye çalışılmaktadır. Genel olarak özel eğitim gereksinimi olan bireylerin eğitimleri ve rehabilite destekleri Milli Eğitim Bakanlığı ve Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından yürütülmektedir. Din eğitimi-öğretimi alanındaki ihtiyaç, beklenti ve sorunlara karşı çözümler ise Milli Eğitim Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından karşılanmaktadır.

Milli Eğitim Bakanlığı özellikle engellilere yönelik eğitim kurumları, bilim sanat merkezleri, kaynaştırma eğitimi ve ilgili alanlara yönelik yayınlar hazırlayarak özel eğitime gereksinim duyan bireylerin genel eğitim ve din eğitimi alanında katkı yapmaya çalışırken Diyanet İşleri Başkanlığı da yaygın eğitim kapsamında cami içi ve dışındaki farklı etkinliklerle ve Kur’an kurslarıyla kuruluş kanununun kendine yüklediği sorumlulukları yerine getirmeye çalışmaktadır.