Örgün Eğitimde Hafızlık Sağlama

Kur’an-ı Kerim’i muhafaza edebilme arzusuyla Allah’ın (c.c.) rızasına ulaşmayı ve bu doğrultuda bir yaşam sürebilmeyi amaç haline getiren hafızlar için en büyük motivasyon kaynağı Allah’ın ve Hz. Peygamber’in (s.a.s.) övgülerine mazhar olabilme ümididir. İslam coğrafyasında hafızlık müessesesinin gelişiminde yüzyıllardır hassasiyet gösterilmiş, altyapının oluşturulması ve yeni yöntemlerin belirlenmesinde gayret sarf edilmiştir. Günümüze kadar önemini her daim koruyan hafızlık eğitimi, farklı ülkelerde örnekleri görüldüğü üzere ülkemizde yaygın eğitim kurumlarının yanında örgün eğitimle birlikte verilmeye başlanmıştır.

Diyanet İşleri Başkanlığı ve Millî Eğitim Bakanlığı tarafından öğrenciler ve personele yönelik hafızlık sağlama ile ilgili çalışmaların başlatılması; hafız yetiştirmeye, hafızlığa ve hafızlara gösterilen teveccühün hafızlığın devamı hususunda da oluşması ve bu konuda toplumsal farkındalığın meydana gelmesi hafızlık kurumu açısından büyük öneme sahiptir.

Hafız öğrencilerin hıfzını muhafaza edebilmeleri ve lise eğitimine devam edebilmeleri amacıyla “Hafız Öğrencilerin Eğitim Gördüğü Proje Anadolu İmam Hatip Liseleri” açılmış olup ülke genelinde bu okulların sayısı 68’e öğrencilerinin sayısı ise 3820’ye ulaşmıştır. Kur’an’ın lafzıyla hafız olmuş, ahkamıyla amil ve hikmetiyle kamil olmaları ümit edilen öğrencilerin farklı açılardan gelişimini sağlamayı hedefleyen bu okullar araştırmanın konusunu oluşturmaktadır.

“Örgün Eğitimde Hafızlık Sağlama” ismi verilen bu araştırma giriş, hafızlık eğitimi ve hafızlık sağlamanın ele alındığı birinci bölüm, örgün eğitimde hafızlık sağlama sürecinin öğrenci, veli ve eğitimciler açısından değerlendirildiği ikinci bölüm ve sonuç olmak üzere dört ana başlıktan müteşekkildir. Hafızlık sağlama konusunda yapılan görüşmelerden elde edilen bulgular, hem örgün eğitim kurumlarında yaşanan güçlüklerin tespiti hem de yaygın eğitim kurumlarında gereksinim duyulan düzenlemeler hakkında fikir vermesi açısından önemlidir. Bu araştırma ile birlikte yaşanan problemlere çözüm önerileri getirmek, hıfzın muhafazasında yeni yaklaşımların gelişimine katkı sağlamak, hafızlık sağlama konusunda kurumsal farkındalık oluşturmak ve ileri araştırmalara yol göstermek araştırmanın amaçları arasında yer almaktadır.